Meranie tlaku pneumatík v starších vozidlách je otravná činnosť. Nejde ani tak o čas, keďže na pumpe zmeriate tlak za sekundu, ale o to, že musíte tlak kontrolovať. Nové vozidlá majú senzory, ktoré tlak kontrolujú za vás. Prečo sa vlastne tlak v pneumatikách mení a ako ovplyvňuje jazdu?
Dôležitosť správneho tlaku v pneumatikách
Drahé či lacné pneumatiky, rôzne značky a pneumatiky rozdelené podľa sezóny, všetky bez rozdielu sú závislé od tlaku v pneumatikách. Od tlaku závisí ich životnosť a výkon počas jazdy. Tlak v pneumatikách má vplyv na rôzne jazdné vlastnosti. Auto sa horšie ovláda v zákrutách, pri vyššej rýchlosti a horšie sa brzdí. Výkon pneumatík priamo úmerne klesá so zmenou tlaku. Prečo vlastne k zmene dochádza? Na vine nie sú len poškodenia pneumatík či vysoké zaťaženie. Extrémne teploty tiež spravia svoje.
Vysoké či nízke teploty a tlak v pneumatikách
Zjednodušene sa dá povedať, že čím je teplota vzduchu vyššia, tým je vyšší aj tlak v pneumatikách. Nízke teploty tlak znižujú. Za všetkým stoja fyzikálne vlastnosti vzduchu. Molekuly vzduchu sa zahrievajú i chladia. Zahriate molekuly vzduchu sa zväčšujú a plnia vnútro pneumatiky. V zime sa vzduch kondenzuje a tlak sa zníži. Pozor však na to, že v zime sa počas jazdy molekuly roztopia a tlak sa upraví. Preto je merač tlaku pneumatík skvelá pomôcka. Všetky uvedené zmeny zaznamená, vyhodnotí a upozorní šoféra na nebezpečenstvo.
Nie všetky merače tlaku pneumatík fungujú na rovnakom princípe. Priamy snímač je presnejší, pretože sa nachádza vo vnútri pneumatiky. Senzory sú rozmiestnené tak, aby merali tlak i teplotu pneumatík. Nepriamy snímač tlaku pneumatík kontroluje len vibrácie a zmeny chovania kolies. Preto môžu byť ich údaje nepresné.
Menej časté príčiny zmeny tlaku v pneumatikách
Neznamená to, že by letné pneumatiky reagovali len na horúčavy a zimné na chlad. Na tlak vplýva aj to, ako je vozidlo zaťažené. V letnom období počas ciest na dovolenku odporúčame pneumatiky dofúkať na vyšší tlak. V ostatnom období dodržiavajte limity, pretože pneumatikám nerobí dobre vysoký a ani nízky tlak. V závislosti od výšky tlaku sa opotrebujú rýchlejšie v strede alebo na bočných stranách. Nebezpečný je pokles tlaku z dôvodu netesniaceho ventilu alebo poškodení dezénu. Pri každej zmene tlaku buďte opatrní a neignorujte varovanie senzorov.