Mäkký alebo tvrdší? Poradíme vám, ako si správne vybrať matrac

od redakcia kankan
Mäkký alebo tvrdší? Poradíme vám, ako si správne vybrať matrac

Aj pri výbere matracov hľadáme zlatý stred, vďaka ktorému sa pohodlne a neprerušovane vyspíme. V prípade, že vstávate unavení, s lokálnymi bolesťami v krčnej chrbtici, krížoch, v bokoch, resp. sa na spánok nedokáže ani sústrediť – treba matrac vymeniť za akurátny pre vás! Ktorý to bude – mäkký alebo tvrdší?

Čo ak si vyberiete príliš mäkký matrac?

Počas spánku, ale aj na kratší a príležitostný oddych sa majú matrace prispôsobovať tvaru tela a poskytnúť mu dostatočnú oporu. Najmäkšie a veľmi mäkké matrace vám pri vyššej váhe a výške vytvoria tzv. kolísku. Telo sa do matracu zaborí. Počas spánku sa vám ťažšie otáča, ráno potrebujete dosť energie, aby ste sa z postele vôbec dostali. Takéto matrace nemajú schopnosť prirodzenej opory pre telo. Svaly a ani mozog dostatočne nezregenerujú, čo sa prejaví na vašej zníženej kondícii (a koncentrácii) počas dňa.

Pozor, skvelým ukazovateľom, že spíte na veľmi mäkkom matraci, sú prevažne bolesti krčnej chrbtice. Je to tým, že dochádza k veľkému rozdielu, napätiu vo svaloch medzi nízko položeným telom a hlavou vo zvýšenej polohe na vankúši. Veľmi mäkké, jednovrstvové, tzv. molitanové odporúčame len na príležitostný oddych. Mäkšie modely matracov vyhovujú pri spánku na boku, pacientom s bolesťami v kĺboch.

Ohroziť naše zdravie môžu aj veľmi tvrdé matrace

Všeobecne sa pre zdravý spánok odporúčajú stredne tvrdé matrace z prírodných materiálov. Ideálne, aby vrchná časť bola podporená pamäťovou penou pre lepšie kopírovanie tvaru tela. S obsahom latexu, konských či kokosových vlákien je stále široká ponuka na matrace materasso, vhodné pre alergikov, ľudí s obezitou či pri nadmernej potivosti.

Počuli ste, že tvrdé matrace chránia chrbticu a lepšie sa vám z nich vstáva? Áno, aj. Extra tvrdé si na lôžku môžu dovoliť ľudia s vyššou hmotnosťou a výškou, pri nižšom stupni tvrdosti sa na matraci dokonale vyspia dospievajúci, ktorých chrbtica je vo vývine a potrebuje dobrú oporu.

Všetko nie je len o matracoch

Treba sa naučiť spať vo vhodnej polohe a dodržiavať zdravý spánkový biorytmus. Preferujete polohu na boku pred spánkom na bruchu či na chrbte? Konkrétne poloha na ľavom boku prospieva dýchaniu, znižuje tlak na vnútorné orgány, lepšie prebieha trávenie a regenerácia svalov.

 

 

 

 

Tiež sa ti môže páčiť