Ako byť fit? Stačí 10 000 krokov denne

by redakcia kankan

Každý z nás to pozná. Nový rok, nové predsavzatia, nové ciele. Jedným z najčastejších novoročných plánov je venovať viac času svojmu zdraviu. Viac sa hýbať, cvičiť, jesť zdravšie, menej sa stresovať a najmä, zaradiť do svojho každodenného života viac pohybu. Nie vždy je však ľahké skĺbiť pracovný a rodinný život ešte aj so zdravým životným štýlom. Najjednoduchšie by bolo dosiahnuť tie najlepšie výsledky za čo najkratší čas. A navyše, s čo najmenším úsilím. Je to však vôbec možné?

Dobrou správou je, že existuje spôsob, ako sa cítiť fit a to bez toho, aby sme tomu venovali príliš veľa času.

Nie všetci majú radi posilňovne

Veľká časť populácie je považovaná za fyzicky neaktívnu. Tí z nás, ktorí sa však už teraz venujú nejakému športu, to budú mať jednoduchšie. Ak patríte medzi tých, ktorí sa rozhodli začať len tento rok, môžete tak urobiť aj v teple svojho domova. Bez použití akýchkoľvek pomôcok. Jedinou pomôckou je totiž vaše telo.

Otestujte sa

Najjednoduchším testom ako zistiť vašu kondičku doma, je rýchlosť vstávania so stoličky. Spustite stopky. Následne sa pokúste postaviť zo stoličky a opäť si na ňu sadnúť 10 krát. Čím rýchlejšie sa vám to podarí, tým lepšie. Mužom do 35 rokov by sa to malo podariť maximálne do 10 sekúnd. Ženám do 12 sekúnd. Ak ste muž a máte od 35 do 55 rokov, mali by ste to zvládnuť do 13 sekúnd. Ženy v tomto vekovom rozpätí do 15 sekúnd. Mužom nad 55 by to malo zabrať okolo 18 sekúnd. Do 19 sekúnd by sa to malo podariť ženám starším ako 55 rokov. Na ďalší test budete potrebovať stepper, prípadne akýkoľvek schod v podobnej výške. Pri tomto pokuse zistíte, aké silné srdce a pľúca v skutočnosti máte. Je to veľmi jednoduché. Vašou úlohou bude opakovane vychádzať a opäť schádzať zo steppera po dobu troch minút. Po uplynutí tejto doby si jednoducho zmerajte pulz na zápästí, prípadne použite tlakomer. Ideálny pulz je pod 115 úderov za minútu. Opäť sa ale pozrime na jednotlivé vekové kategórie. Muži pod 35 by si mali nahmatať pulz 105 a menej. Ženy pod 110. Muži medzi 35 a 55, 110. Ženy v tomto veku 115. Muži nad 55 115 a ženy nad 55 rokov 120 úderov za minútu.

Čo ale robiť, ak ste už vo forme a chcete viac?

Jeden zo spôsobov, ako sa udržať a naďalej zlepšovať svoju kondíciu je chôdza. Viete koľko takejto chôdze denne je potrebnej na to, aby ste si potrebnú úroveň dodržali? Odpoveď znie: 10 000 krokov. Ale odkiaľ prišlo toto zázračné číslo? Dnes je už veľmi ľahké merať počet krokov urobených počas jedného dňa. A to vďaka smart hodinkám, ktoré vlastní čoraz viac ľudí na svete. Olympijské hry v Tokiu v roku 1963 boli niečim špecifické. Na meranie použili takzvaný Manpo-meter. Dnes už známy ako krokomer. Toto číslo teda nepochádza z výpočtov oficiálnych vedeckých štúdií, ale je výsledkom úspešnej marketingovej kampane. Pravdou je, že 10 tisíc krokov nie je jednoduché dosiahnuť. O to viac, ak máte napríklad sedavé zamestnanie. Ako to teda vyriešiť? Je samozrejme dôležité snažiť sa tento počet docieliť v rámci svojho bežného života. V práci alebo v domácnosti. Omnoho rýchlejšia a zároveň aj zdravšia alternatíva je však vymedziť si čas iba na tieto kroky. Choďte pešo. Do obchodu, na prechádzku, do práce. Vymedzte si denne čas, kedy sa venujete len sebe a svojmu zdraviu.

You may also like