loading
Pridať k obľúbeným Zdieľať na Twitter Zdieľať na facebook-u

Hlavná stránka » Zdravie a fitness » Sprievodca » Vitamíny – kompletný prehľad

Vitamíny – kompletný prehľad

Vitamíny – kompletný prehľadVitamíny rozpustné v tukoch a vo vodeVitamíny B2, B3, B5 a B6Vitamíny B7, B9, B12 a C
Vitamíny rozpustné v tukoch a vo vode

Vitamín E v jablkách
Vitamín E v jablkách

Tuky:

V
itamín E - tokoferoly

  •  Vitamín/odp.denná dávka: 10mg
  •  Funkcie: Pomáha pri tvorbe červených krviniek. Ničí voľné radikály. Chráni pred negatívnym účinkom slnečného žiarenia na pokožku, čím spomaľuje starnutie.
  • Prejavy v prípade nedostatku: Nedostatok nie je veľmi častý. Prejavuje sa oslabeným svalstvom, problémami s fertilitou a nervovým systémom, prípadne anémiou.
  • Dávka: ¼ pohára slnečnicových semienok: 8,4mg, arašidové maslo: 2,9mg, ½ pohára píniových orieškov: 2,5mg, avokádo: 3,5mg, papája: 2,2mg, lyžica repkového oleja: 2,3mg
  • Zdroje: garnáty, mandle, jablká, mrkva, orech, sója, hrach, slnečnicové semienka, brokolica, vajcia, celozrnné potraviny, kukuričný alebo repkový olej, tofu, avokádo.
Vitamín K
  •  Vitamín/odp. denná dávka: EÚ - nie je stanovené.   USA - 90μg ženy, 120μg muži
  •  Funkcie: Väčšina vitamínu K sa tvorí v tele. Pomáha pri syntéze krvných bielkovín.
  • Prejavy v prípade nedostatku: Vzniká u ľudí s cystickou fibrózou alebo u osôb, ktoré majú dlhodobo predpísané antibiotiká. Prejavuje sa krvácaním ďasien, tvorbou modrín alebo poruchou zrážanlivosti krvi.
  • Dávka:  ½ pohára ružičkového kelu: 460μg, ½ pohára brokolice: 248μg, 100 g hovädziny: 120μg, 100 g bravčoviny: 88μg
  • Zdroje: špargľa, brokolica, ružičkový kel, kapusta, mrkva, karfiol, zeler, hrášok, špenát, marhule, hrozno, hrušky, slivky, listová zelenina, rastlinné olej
Voda:

Vitamíny, ktoré sú rozpustné vo vode, majú narozdiel od tých rozpustných v tukoch, jednu veľkú výhodu - pri predávkovaní človeku neohrozia zdravie a život, pretože akonáhe sú prebytočné, telo si ich samo vylúči.

V
itamín B1 tiamín
  •  Vitamín/odp. denná dávka: 1,4mg
  •  Funkcie:  Pomáha konvertovať uhľohydráty a tuky na energiu. Podporuje chod nervového a tráviaceho systému. Pomáha pri hojení rán.
  • Prejavy v prípade nedostatku: Malý nedostatok: nechuť do jedla, podráždenosť, strata koncentrácie, únava, poruchy spánku, strata hmotnosti, strata rovnováhy, slabé nervy Pri dlhodobom nedostatku vzniká choroba beri-beri: mentálne zmeny, svalové kŕče, opuchy, srdcové poruchy   
  • Dávka:  2 lyžičky droždia: 2,3mg, 100  g bravčoviny: 0,9mg, pohár sójového mlieka: 0,4mg, 30g slnečnicových semienok: 0,6mg
  • Zdroje: rajčinový džús, vodný melón, hrášok, špenát, orechy, sója, obilniny, zemiaky, strukoviny, pečeň, bravčovina, hovädzina, mlieko, mliečne výrobky, celozrnný chlieb, droždie, vajcia.

Poslať priateľke Pridať k obľúbeným Zdieľať na Twitter Zdieľať na facebook-u




 
Ďalšie články z rubriky sprievodca
 
 

Copyright 2018. Kankan.sk: Krása, Móda, Zdravie, Tehotenstvo, Deti, Fórum ženy.... All rights reserved.