loading
Pridať k obľúbeným Zdieľať na Twitter Zdieľať na facebook-u

Vegánstvo

VegánstvoMenu vegána
Vegánstvo

Humus - cícerový dip
Humus - cícerový dip

Vegánstvo je štýl vegetariánskej stravy, ktorý odmieta všetky živočíšne produkty: mäso, ryby, morské plody, vajcia, mliečne výrobky, maslo alebo med. Veľa vegánov tiež odmieta výrobky, pri ktorých spracovaní sa používajú živočíšne produkty (biely cukor alebo niektoré druhy vín).

Návod na použitie

Ak sa pre vegánstvo rozhodnete, musíte dbať o to, aby ostala vaša strava nutrične vyvážená aj napriek tomu, že z jedálnička vyradíte všetko, čo nemá rastlinný pôvod. Najlepším zdrojom bielkovín sú strukoviny (hlavne sója, fazuľa, hrach, šošovica), celozrnné potraviny (celozrnná múka, chlieb, cestoviny, hnedá ryža, ovos, raž), orechy (lieskové orechy, kešu oriešky, brazílske orechy, mandle), sójové produkty ako sójová múka, sójové mlieko, tofu, sójový syr tempeh, atď. Hlavným zdrojom cukrov sú obilniny (pšenica, ovos, jačmeň, ryža, celozrnný chlieb, cestoviny alebo iné múčne výrobky), šošovica, fazuľa, zemiaky alebo ovocie (sušené alebo čerstvé). Tuky získate z orechov, semienok, orechového oleja, vegánskych margarínov alebo z avokáda.

Nesmiete podceniť zdroje esenciálnych tukov, pretože mastné kyseliny omegu 3 a omegu 6 si telo nedokáže vytvoriť samostatne. Rastlinným zdrojom omegy 6 je slnečnica, kukurica alebo sójové oleje, omegu 3 nájdete v ľanových a tekvicových semienkach, vlašských orechoch a v sójovom alebo repkovom oleji. Správny pomer medzi omega 6 a omega 3 mastnými kyselinami je 3:1.

Dbajte tiež na dostatok vitamínov. Vitamín A sa tradične nachádza v mrkve, špenáte, tekvici, zemiakoch, tmavozelenej zelenine alebo vegánskych margarínoch. Zdrojom vitamínu B sú orechy, celozrnné potraviny, ovos, müsli, strukoviny, droždie, zelená listová zelenina, zemiaky, huby, suché ovocie a tablety B12. Potraviny s vysokým obsahom vitamínu C sú čierne a červené ríbezle, citrusové ovocie, jahody, maliny a zelená zelenina. Vitamín D si telo dokáže tvoriť, ak je vystavené slnečnému žiareniu, ale nájdete ho aj vo vegánskych margarínoch alebo sójovom mlieku. Orechy, semienka, celozrnné potraviny a zeleninové oleje sú bohaté na vitamín E. Kalcium nájdete v orechoch, semienkach, strukovinách (sója, tofu), petržlene, sušených figách alebo v sójovom mlieku. Zdrojom železa sú orechy, semienka, strukoviny, suché ovocie, petržlen a zelená listová zelenina. Zinok sa nachádza v celozrnných potravinách, orechoch, strukovinách, tofu, sóji, bobuliach miso, hrášku a v petržlene.

Poslať priateľke Pridať k obľúbeným Zdieľať na Twitter Zdieľať na facebook-u




 
Ďalšie články z rubriky diéty a výživa
 
 

Copyright 2017. Kankan.sk: Krása, Móda, Zdravie, Tehotenstvo, Deti, Fórum ženy.... All rights reserved.